Solresa – Palmanova – Mallorca

Man vet aldrig hur det blir vädret i Sverige så det kändes okej att åka iväg på en härlig solsemester. Det behövdes efter en ganska jobbig och stressig projektarbete som jag har jobbat med i 7 månader. Så på torsdagen åkte jag till mitt ❤ och efter det till Malmö för se om det fanns någon spännande resa någonstans till solen och värmen. Fann en resa till Mallorca och PalmaNova som avgick redan lördagen den 14:e. Så det var bara att åka hem och packa, nja inte jag för min väska var redan packad och klar.

Så på lördagen står vi i Sturup flygplats och åker till Värme och Soooolen 🙂 Så himla gött.. Sussi har kört oss så man slipper ha någon bil där på långtidsparkeringen.

Mallorca - Palmanova 2014
Flygresa på nästan 3 timmar. Landade i Palma flygplats. Ingen dålig sådan, otroligt stort. Tog nästan 20 min att gå till bagage utlämningen. Efter vi har fått bagage så var det att leta upp transferbussen som skulle ta oss till hotellet. Värmen slår mot en när vi gick till bussen, 30 grader och sol.
Nu skall alla väskor lastas och sedan åka till hotellet. Blev många släpp på vägen dit och efter ca 45 min var vi i PalmaNova. 4 våning och havsutsikt, riktigt nice och bara 30 m till stranden. Efter en sen ankomst så var vi tvungna att få i oss lite mat. Sedan se sig om lite på stället man har hamnat på.
Här är vårt hotell. Bahia Palma Nova.
Mallorca - Palmanova 2014
Stranden på kvällen. Strandpromenaden stärkte sig säkert flera km med butiker och restauranger. Riktigt mysigt ställe.
Första dagen såg inte så bra ut, lite kyligt och molnigt. Så vi passade på att gå på utflykt.
Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014
Sedan kolla i butiker längst med strandpromenaden. Här fanns allt möjligt, souvenirer, väskor, handdukar, hattar, klockor, kläder och solglasögon. Nästan alla affärer hade solglasögon i alla möjliga utförande. Ca: 80:- för ett par glasögon. Rätt billigt. Hittade ett par till mig för mina höll på att trilla isär.
Mallorca - Palmanova 2014
Birgitta som håller på finkamma alla affärer 🙂
Ser inte ljust ut… Hoppas det blir bättre.
Man fryser inte precis 🙂

Mallorca - Palmanova 2014
Vår utsikt från balkongen. Idag är det ganska fint väder så det var att packa sol smöjan och gå till stranden.
Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014 Mallorca - Palmanova 2014
Sol och bad. Hutlösa priser på solstolar och då får man betala för parasollet med. Men men.. semester ju….
Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014
Rätt nöjd efter middagen på kvällen. Här satt vi efter maten en stund och kollade på folk och njut av värmen på kvällen. Sedan promenerade vi längs strandpromenaden och Birgitta kolla fler affärer. 🙂
Mallorca - Palmanova 2014
Dag 3 hyrde vi cyklar för att åka till stora hamnen och se oss omkring lite. Det var ganska billigt att hyra cyklar.
Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014
Inga dåliga båtar, den ena är värre än den andra.
Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014
Sedan fortsatte vi på vår utflykt. Otroligt kuperad landskap. Städer längs med ön nästan binder ihop varandra så det känns att det en och samma stad. Vissa backar var över 1 km långa och hade lutning på 14%, tur man hade 21 växlar på cykeln. Efter en halvtimme vi lämnade hamnen så hörde vi åskan och sedan kom regnet. Vi försökte söka skydd under några träd och det fungerade under en kortare tid, sedan höll inte det längre så vi blev fullständigt dyngsura. Hade kameran i ryggsäcken så man fick hoppas att den höll tätt. Valet och kvalet att fortsätta cykla för få bättre skydd tog vi beslut att försätta ned för backen och mycket mycket riktigt så kom vi till en kafé där vi kunde få tak över oss. Regnet och åskan bara fortsatte. Genomsura och kalla fick vi in oss snabb kopp kaffe. Där vi befann oss var en dal och efter så mycket regn kunde inte brunnar hålla bort vattnet, till slut blev det översvämning på gatan och vattnet började rusa mot kaféet så att ägaren fick stänga och även andra butiker som låg vid sidan om kaféet.
Mallorca - Palmanova 2014
Sopkärl flöt omkring och en bil fick motorstopp när han försökte ta sig över.
Efter 1 timme började det lätta och vattnet började sjunka undan. Även vi torkade upp och kunde fortsätta färden hem. Blev en runda på ca 15km
Strax middag och sedan vår vanliga kvällsrunda.
Nattbild över Palmanova
Mer sol och bad

Birgitta testade fiskar som äter fötter, nja, kanske inte fötter men hudavlagringar. 🙂
Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014
Sedan affärer och affärer längs med den långa strandpromenaden.
Mallorca - Palmanova 2014
Lunchdags på en av restauranger som vi besökte ganska ofta.
Våra betjänter… 🙂 Restaurang personal på Hotellet
Vi tog en utflykt med en båt. Ganska trevlig sådan, vi besökte några ställen och sedan Torrenova och Magaluf.
Mallorca - Palmanova 2014
Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014Mallorca - Palmanova 2014

En riktigt trevlig semester med en del avkoppling men även såg oss omkring. Har tyvärr ingen ro i kroppen att ligga på stranden hela dagar. Så nu är men tillbaka till vänligheten igen. Kallt när vi kom hem till Sverige, nästan 17 grader. Birgitta blev lite förkyld några dagar innan hemresan och jag blev det efter jag kom hem.

4 reaktioner på ”Solresa – Palmanova – Mallorca

1. Gerty juni 27, 2014 / 08:14

Vilken mysig semester ni haft! Fina bilder!

• oxigen photo juni 27, 2014 / 11:18

Tack 🙂 Jodå, det var trevligt. Varmt och gott 🙂

2. Lilla jag december 28, 2014 / 20:15

Värme och sol hade man behövt nu <3!
    Puss puss ❤

• oxigen photo december 28, 2014 / 21:02

Det hade inte varit så dumt. Vintern är inte kul.